LUPISHKO, MARINA, MUSIC AND RHETORIC IN THE USSR: THE PRINCIPLE OF CONFUTATIO IN BACHʼS MUSIC AND IN THE PHILOSOPHICAL SYSTEM OF YAKOV DRUSKIN (1902-1980), MUSURGIA, 22/2 (2015).

Auteur:
Lupishko, Marina
Titre:
Music and Rhetoric in the USSR: The Principle of Confutatio in Bachʼs Music and in the Philosophical System of Yakov Druskin (1902-1980)
Pagination:
p. 5-46
Résumé français:
L’article donne un aperçu de la vie et de l’œuvre du philosophe et musicoloque Yakov Druskin et examine le premier chapitre de son ouvrage Les principes rhétoriques de la musique de J.-S. Bach (1972/1996). Dans ce livre, Druskin étudie les six principes de la dispositio décrits par Johann Mattheson dans Der vollkommene Capellmeister (1739) et la possibilité de leur application pour l’analyse formelle des œuvres instrumentales de Bach. Appuyée sur de nombreux exemples tirés des inventions, des partitas, des suites françaises et anglaises et des suites pour violoncelle seul, la réinterprétation par Druskin de la Confutatio, le quatrième principe de Mattheson, représente une contribution importante à l’étude de la rhétorique de Bach en URSS. L’article examine l’idée et le fonction de la Confutatio de Druskin et met en lumière la relation entre les écrits musicologiques, littéraires et théologiques de Druskin pour les rattacher aux théories littéraires proto-narratologiques (Shklovsky 1921, Tomashevsky 1925, Propp 1928) et les situer dans une perspective plus large de l’intérêt actuel pour la narratologie transdisciplinaire.
Résumé anglais:
The paper gives an overview of the philosopher and musicologist Yakov Druskin’s life and works, and examines the first chapter of his book On the rhetorical principles of J.S. Bach’s music (1972/1995). In this book, Druskin investigates the six rhetorical principles of dispositio, listed by Johann Mattheson in Der vollkommene Capellmeister (1739), and tests their possible applicability to the formal analysis of Bach’s instrumental works. Substantiated with numerous examples from Bach’s inventions, keyboard partitas, French and English suites, and solo cello suites, Druskin’s re-interpretation of Confutatio (Mattheson’s fourth principle) represents an important contribution to the study of Bach in the USSR from the point of view of rhetoric. The paper explores the idea and function of Druskin’s Confutatio, and also sheds light on the relation between Druskin’s musicological, literary, and theological writings, in order to link them with the contemporary proto-narratological literary theories (Shklovsky 1921, Tomashevsky 1925, Propp 1928) and to put them into a wider perspective of today’s interest in cross-disciplinary narratology.
Appartient au volume: